Stichting Kojinsei Nederland



KUMITE

Op deze pagina komt informatie over kumite te staan. Een en ander wordt momenteel door de instructeurs voorbereid.


Kumite Partneroefeningen worden in het karetedo aangeduid met de term kumite. Letterlijk betekent dit "ontmoetende handen". Er zijn verschillende vormen, sommige zijn van tevoren afgesproken, maar andere zijn vrij. Als een beginnend karateka zich de basis heeft eigen gemaakt met kihon en kata, dan is het tijd voor kumite - het gevecht met een echte tegenstander. In het begin betreft dit weer voorgeschreven series van technieken, zoals bij kata. Het verschil is dat deze met tegenstander uitgevoerd worden. Dat betekent aandacht voor afstand, grootte-verschillen, timing en psychologisch overwicht. Hoewel er wordt getraind op maximaal effect van aanvallende technieken, is het niet de bedoeling dat de trainingspartner uitgeschakeld wordt. Daarom wordt er net zoveel aandacht besteed aan beheersing als aan aanval en worden slagen, stoten en trappen ingehouden vlak voor het moment van raken. Als de leerling voldoende vertrouwd is met formeel kumite, dan kan hij/zij zich wagen aan vrij kumite, het zgn. sparren. Dit gevecht is onvoorspelbaar, maar nog steeds aan regels gebonden. Slechts bepaalde delen van het lichaam mogen geraakt worden en dan nog slechts met weinig kracht - "door slaan" is verboden. Een vrij gevecht vergt de nodige ervaring en beheersing. Oefenvormen Sanbon gumite: Drie-staps partner oefening Ippon gumite: En-staps partner oefening Ohyo gumite: Oefenvormen ontwikkeld door belangrijke karetedo docenten Shiai gumite: "Vrije" wedstrijdvorm met strenge regelementen om lichamelijk letsel te minimaliseren Jiyu gumite: "Vrij" maar binnen een kader van regels, afspraken en codes die varieren per dojo Kumite gata: 39 partneroefeningen ontwikkeld door Hironori Ohtsuka, waaruit 10 basis kumite gata komen, de zogenaamde kihon gumite gata (yakusoku-kumite). Andere partneroefeningen die binnen het Wado Ryu karatedo worden beoefend om zelfverdediging te bestuderen zijn: Goshin ho: Zelfverdedigingstechnieken tegen gewoonte aanvallen zoals het vastpakken van handen, armen, benen of kleding of het omstrengelen van het lichaam I tori: Zelfverdediging vanuit zittende houding (seiza) Tanbo tori: Verdediging tegen aanvallen met korte stok Tanto tori: Verdediging tegen mesaanvallen Muto tori / shirahu tori: Verdediging tegen zwaardaanvallen